Rozenburg is voor sommige het walhalla, voor andere een plaats waar je hooguit even tijdelijk komt wonen maar als het kan snel voorbij rijdt. Feit is dat er veel veranderd is in en rondom Rozenburg, en van het dorp en de diverse buurtschappen niets meer over is dan nostalgie voor de wat oudere Rozenburgers die de goede oude tijden, als die er waren, nog hebben meegemaakt. Voor de mensen die er in de jaren 60/70 kwamen wonen het ‘Groene Hart van de Botlek en Europoort’. Een dorp dat de laatste 50 jaar is gegroeid van +/- 3500 inwoners naar +/- 13000 inwoners Rozenburg is inmiddels een deeltje van Rotterdam en uniek of niet een stukje Rotterdam zonder stoplichten.

Lees meer: Zware hoge dijken beschermen Rozenburg

Gebruikte we de molens in vroegere jaren vooral voor het malen van granen en het droogpompen van de polders, is het de laatste jaren meer en meer om energie te winnen. De wind krijgen we kosteloos en vooral in ons landje is het maar weinig echt windstil. Op de landtong van Rozenburg staan een paar kolossale exemplaren waar mee energie wordt opgewekt. Die windmolens zijn aan vervanging toe. De nieuwe windturbines zullen nog groter en hoger worden om nog meer energie op te wekken.

Lees meer: We blijven een landje van molens

Meestal als er weer eens wordt aangekondigd dat er een groot schip voorbij komt is het camera showtime op de Rozenburgse Boulevard en de Landtong. Maar de Seajacks Scylla is heel stilletjes naar de Waalhaven gevaren waar het schip al weer een paar weken op haar poten staat. Het schip is begin dit jaar in de vaart gekomen voor hoofdzakelijk werkzaamheden in de windmolen industrie op de Noordzee.

Lees meer: Het grootste offshore wind installatieschip

Voor de Rozenburgers inmiddels alweer gewoon als 's avonds tussen 18:00 en 20:00 uur er kolossale cruiseschepen voorbij varen. Vaak ter hoogte van de veerpont even op de scheepshoorn blazen. De ene nog mooier dan de andere en bij cruiseschepen is vooral het motto groot, groter, grootst. Waren het vroeger grote schepen, zijn het tegenwoordig drijvende flatgebouwen of kleine dorpen die voorbijvaren. Zoals afgelopen dinsdag de Harmony of the Seas, op dit moment het grootste cruiseschip ter wereld.

Lees meer: Rotterdam een echte cruisehaven

Nog nooit eerder was de Happy Star van BigLift Shipping in Rotterdam. Dinsdag arriveerde het imposante schip met een mogelijk nog imposantere lading in Rotterdam en passeerde Rozenburg. Aan boord van de Happy Star 22 sleepboten die elders in de wereld (Azië) zijn gebouwd. Bij Damen Shipyards worden ze opgepoetst of afgebouwd en zijn voor een deel al verkocht. De deklading was zichtbaar +/- 12 sleepboten en in het ruim van de Happy Star lag de rest. De Happy Star kan het tussendek met de twee eigenkranen verwijderen. Ook de gehele lading aan sleepboten is met die twee eigen kranen geladen.

Lees meer: Happy Star in Rotterdam

Vanmorgen vroeg zijn er weer 3 reuze kranen in de Europoort gearriveerd. Voor het publiek wat aan de vroege kant. Na een dagje voor de kust van Zeeland te hebben rondgedobberd kreeg de kapitein van de Zhen Hua 27 gisterenavond, maandag 15 juni 2015, het sein om naar de Europahaven door te varen. Daar kwam het schip met 5 gigantische kranen aan boord waarvan er 3 voor de ECT zijn bestemd, vanmorgen om 5 uur aan. We kregen de hulp van fotograaf Joeri Luesing. De hoogte van het gevaarte is van de kiel van het schip tot aan top van de aanboord zijnde kranen is 102.273 meter.

Lees meer: Nieuwe reuzen voor de ECT

Copyright © 2018 www.sportenrozenburg.nl. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is vrije software uitgegeven onder de GNU/GPL Licentie.
Sunday the 24th. .