Afgelopen zaterdag kwam de Teal in het Calandkanaal aan met op dek twee kranen bestemd voor de Van Uden group actief onder andere in de haven van Rotterdam. Van Uden Stevedoring heeft twee drijvende kranen teruggehaald naar Rotterdam om hier in het havengebied weer in te zetten bij het beladen van schepen. De kranen zijn tussen de 30 en 40 jaar oud en waren vroeger ook in de Rotterdamse havens werkzaam.

 

Verkocht naar Colombia

De kranen zijn jaren geleden, voor het beladen van schepen, naar Colombia verkocht. Daar werden ze ingezet om ver uit de kust schepen te beladen met kolen. Het zwarte goud werd vervolgens in bulktankers vervoerd over de hele wereld, ook naar Nederland. Inmiddels zijn ook in Colombia de milieuregels aangescherpt en worden er aanlegsteigers met transportbanden aangelegd. Daardoor is het overslaan van kolen meer onder controle en worden er steeds minder kranen gebruikt voor het beladen van de bulkcarriers. Eerder werden er barges beladen met een band en dan op zee overgeslagen in bulkcarrieres, daarbij werden de Figee-kranen ingezet. De nieuwere installaties beladen de schepen nu direct waardoor er steeds meer kranen werkloos liggen voor de kust van Noord-Colombia.

 

 

Figee Lemniscaat grijperkranen

De van Uden Group haalde er alvast twee terug naar Nederland waar ze ooit gebouwd en ingezet zijn.

Dona Adriana Figee 25 ton x 12 – 40m Ovet 7
Dona lucia Figee 25 ton x 12 – 40m (kraan 91 van de oude GEM, Graan Elevator Maatschappij, tegenwoordig EBS)

Grijperkranen van het type Lemniscaat zijn meestal op zelfvarende pontons geplaatst en voor de diverse aandrijvingen zijn er standaard kortsluitmotoren gebruikt. De bewegingen van de kraanarm zijn uniek en ook de positie van de kraanmachinist is niet alleen bijzonder maar zeker erg overzichtelijk. Het zal wel weer even wennen zijn voor de bedieningsman. De bestuurcabine beweegt behoorlijk mee en zou als attractie in een pretpark niet misstaan.

Of er in de toekomst nog meer kranen terugkomen naar waar het ooit begonnen is? Op zondag zijn de pontons weer in het water gekomen en mogen hier in het Rotterdamse weer aan het werk. De Teal, die de kranen van Colombia naar Rotterdam bracht, is een afzinkbare Heavy lift vessel van Dockwise. Dockwise is een onderneming waar veel Nederlands bloed door de aderen stroomt. Dochwise heeft 25 afzinkbare schepen in de vloot en een aantal pontons voor het vervoer van zwaar materiaal. In 1993 zijn Wijsmuller Transport en Dock Express Shipping overeengekomen om hun belangen te combineren en zo 's werelds grootste en meest veelzijdige zeegaande zwaar transport rederij te worden. Sinds maart 2013, maakt Dockwise deel uit van Koninklijke Boskalis Westminster NV waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Papendrecht, Nederland. Een Nederlands tintje in het transport en wat de kranen betreft gebouw ingezet en even elders ondergebracht en weer terug in vertrouwd water. Een stukje 'Hollands Glorie' en het blijft een imposant gezicht een schip dat voor een deel onderwater verdwijnt om de lading te lossen. Ook al komen ze dan met de regelmaat van de klok naar Rotterdam.

 

 

figee_004
figee_005
figee_006
figee_007
figee_008
figee_009
figee_010
figee_011
figee_012
figee_013
01/10 
start stop bwd fwd