Mark ten Hoeve is zeker een bekende Rozenburger. We kennen Mark van de SuperMoto wedstrijden op Koninginnedag in Rozenburg of van de mountainbike, wat hij ervoor en naar het zich laat aanzien na zijn motorcarrière gaat doen. Misschien ook wel van het Nederlands kampioenschap waar hij in 2005 eerste bij de SuperMoto was. Of van de demonstraties in Ahoy, bij het FMX Fever Freestyle Motorcrossgala, waar hij voor 10000 toeschouwers op een motorsportspektakel zijn kunsten mocht vertonen.

Wij kennen Mark eigenlijk al van de tijd dat hij nog niet eens geboren was. Samen met zijn ouders op een zwangerschapscursus, leerde vader Jaap en ik hoe we met luiers moesten omgaan en helpen bij het puffen. Vader Jaap loopt overigens als een rode draad door het succes verhaal van Mark heen, maar ook broertje Erwin heeft zijn sporen verdiend in de racerij en altijd een steun en toeverlaat voor het (Peineman)Ten Hoeve KTM team.

We stellen Mark toch nog even voor

Mark is 28 jaar en geboren in Rozenburg. "Na de lagere school , de Rank, ben ik naar het Wellantcollege in Brielle gegaan, de kant van de techniek. Met wat stageplekken in een landbouw mechanisatiebedrijf en ook in de bouw wat gedaan", verteld Mark. Maar uiteindelijk is Mark bij Peinenman in Hoogvliet terecht gekomen. Eerst als monteur in de hoogwerkers en recent begonnen als monteur in de tak van de containers en alles wat met containerhandling te maken heeft, ook bij Peinenman. Mark is al 10 jaar samen met vriendin Kim van Nieuwland en in juni verwachten ze een kleine.  

Hoe is het begonnen

Vader Jaap deed veel aan motorcrosswedstrijden mee, dus werd Mark al op vroege leeftijd geconfronteerd met de motorsport. Omdat een motor op zeer jonge leeftijd er niet inzat voor de kleine Mark reed hij als 12 jarig knaapje al meer dan verdienstelijk mee in moutainbike wedstrijden, maar de kleine Mark kon niet wachten om ook, net als zijn vader, op een echte motor te klimmen. Het kleine motortje, voor de echte junioren, kwam er niet maar op 16 jarige leeftijd was er geen houden meer aan en begon Mark aan een succesvolle carrière in de motorsport. Natuurlijk met vader Jaap als steun en toeverlaat. "Hoe het nu precies kwam weet ik niet meer. Maar toen ik 16 was kwamen we in contact met een motorsportzaak in Rotterdam. Die zochten een coureur in de 70cc SuperMoto klasse. Er werden in die tijd scooterraces georganiseerd en daar moest de SuperMoto 70 cc gepromoot worden. Eigenlijk leek het gelijk al een succes story te worden. Die motorzaak zorgde voor het materiaal en wij moesten zelf inschrijven en naar de wedstrijden gaan. Ik was natuurlijk super trots dat ze bij mij terecht waren gekomen. Toch werd het uiteindelijk niet wat we er van verwacht hadden. Het werd allemaal op de laatste snik geregeld en de eigenaar kwam dan ook vaak naar de circuits en begon dan nog weer te sleutelen. We hadden met die motor ook vaak uitval door motorschade. Hij liep nog al eens in de soep. Eigenlijk hadden we al snel door, jongens dit gaat hem niet worden. We hebben toen besloten om de samenwerking op die manier te stoppen. Het leverde mij uiteindelijk niet meer op dan een jaartje ervaring met de wedstrijden", vertelt Mark ons. Het stoppen met de sponsoring, van die Rotterdamse motorzaak was niet het einde van de carrière van Mark ten Hoeve maar eigenlijk het begin. Vader Jaap besloot samen met zijn twee zoons, Mark en Erwin, een eigen team op te richten en was het Ten Hoeve SuperMoto team geboren.

Het verhaal van de succesvolle motorcoureur uit Rozenburg zullen we in drie delen vertellen en deel 3 zal geheel in het teken staan van de Koninginnedagraces die mede door 'Het KTM SuperMoto Ten Hoeve Team' werden georganiseerd. We slaan het stukje Mountainbiken wat Mark deed voor hij aan de motorsport begon even over. Toch waren ook daar prestaties die het vermelden waard zijn. Met 12 jaar begon Mark aan Moutainbike omdat hij gewoon wilde knallen door het zand, de balans bewaren en sprongen maken. Natuurlijk een geweldige voorbereiding voor de latere motorraces. Maar als we Mark goed beluisteren en kijken wat hij nog kan en doet op een bike verwachten we daar een comeback en komen die facetten later vast nog wel eens ter sprake. In deel 2 zullen we aandacht besteden aan het eigen team van Ten Hoeve en de successen bij het NK (Nederlands Kampioenschap).

 

 

 

Binnenkort deel 2