Als we naar de opslag kijken van computergeheugen wordt het als maar kleiner en de techniek is daar nog lang niet ten einde. Als we naar schepen kijken kan het blijkbaar niet groot genoeg zijn. De ene gigant is nog niet binnen of de andere wordt alweer aangekondigd. Zeker nu de Maasvlakte 2 bijna gereed is komen de echte giganten naar Rotterdam. Gisteren (donderdag 8 januari 2015) de Pieter Schelte. Een gigant van 382 X 124 meter en het blijft drijven. Dat heeft Archimedes voor ons ontdekt.

Lees meer: Hoe groot is groot en wat is veel

Het zal ongetwijfeld weer druk worden op de Maasvlakte 2 waar het mammoethefschip Pieter Schelte wordt verwacht. De Pieter Schelte is een schip dat gebouwd is om een afgedankte boorplatform in zijn geheel te kunnen oppakken en afvoeren. Het schip heeft gigantische afmetingen ter grootte van 6 voetbalvelden, 382m lang en de breedte is 124 meter. Het schip dat in Zuid-Korea is gebouwd zal in Rotterdam verder worden afgebouwd.

Lees meer: Mammoethefschip bijna in Rotterdam

In verband met onderhoud en diverse aanpassingen zal het cruiseschip Oasis of the Seas de haven van Rotterdam bezoeken. Op dinsdag 30 september a.s. zal zij vanuit haar laatste haven Barcelona afmeren aan de Holland-Amerikakade en na ontscheping passagiers, bagage, aantal bemanningsleden en inscheping van ongeveer 1.000 contractors, zal het cruiseschip gaan verhalen naar Keppel Verolme B.V. en uiteindelijk gepositioneerd in dok 7. Na het onderhoud zal het cruiseschip weer op dinsdag 14 oktober 2014 aan de Holland-Amerikakade afmeren en zal het cruiseschip nieuwe passagiers en bagage ontvangen en vertrekken richting Southampton.

Lees meer: Het grootste cruiseschip ter wereld komt naar Rotterdam

In de schaduw van het Heerema Kraanschip Thialf ligt alweer een paar weken de Schiehallion van BP. Een dergelijk schip, FPSO, komt maar zelden in de haven en ligt vaak jaren lang op de zelfde plaats bij een olieveld. De Schiehallion heeft ruim 10 jaar dienst gedaan in de Noord-Atlantische Oceaan ergens boven Schotland. FPSO's worden vooral gebruikt om kleinere velden te ontginnen, of voor de eerste productieperiode voordat het definitieve productieplatform gebruiksklaar is. De technologie gaat vooruit en de eisen om op zee olie te winnen worden verder aangescherpt.

Lees meer: Floating Production, Storage and Offloading (FPSO) komt maar zelden in de haven

Afgelopen weekend was, het grootste kraanschip ter wereld, de Thialf in Rotterdam. Het was een kortstondig bezoek en voor de Rozenburgers weer een vertrouwd gezicht, ten minste als dat al was opgevallen. Immers het is wel eens drukker op de plaats waar de Thialf, in het Calandkanaal, lag afgemeerd. Wat de missie in het Calandkanaal precies was, weten we niet. Deze gigant kan heel goed op zee worden bevoorraad dus zal dat de reden zeker niet zijn geweest.

Lees meer: Voor een hijskarwei naar het Helwin project.......

Afgelopen zaterdag kwam de Teal in het Calandkanaal aan met op dek twee kranen bestemd voor de Van Uden group actief onder andere in de haven van Rotterdam. Van Uden Stevedoring heeft twee drijvende kranen teruggehaald naar Rotterdam om hier in het havengebied weer in te zetten bij het beladen van schepen. De kranen zijn tussen de 30 en 40 jaar oud en waren vroeger ook in de Rotterdamse havens werkzaam.

Lees meer: Weer terug in Rotterdam.......

Afgelopen zondag kwam, na een reis van 59 dagen, de HUA HAI LONG het Calandkanaal in varen. Aan dek van het half afzinkbare schip, het Jock Up Rig 'Ensco 121' een boorplatform wat in de Noordzee en voor de Deense kust naar olie zal gaan boren. De Ensco 121 is in Singapore gebouwd bij de Keppel Fels werf. Voor het aan de werkzaamheden in de Noordzee en het Deens Continentaal plat kan beginnen zal de Ensco 121 worden afgebouwd bij de Keppel Verolme werf in de Botlek.

Lees meer: Er is altijd wel iets te zien in de Rotterdamse haven.....

Vanmorgen vroeg is de Altemar in de nabijheid van Rozenburg aan de grond gelopen, op de strekdammen die ter hoogte van de manage in de Nieuwe-Waterweg liggen. Het schip had problemen met de stuurinrichting en moest door sleepboten worden losgetrokken.

Lees meer: Nog maar 8 dagen onder de nieuwe naam Altamar......

We wennen snel aan alles, zo ook aan de schepen die voorbij varen of één van de Rotterdamse havens bezoeken. Willen we soms, zeker met mooi weer, nog weleens massaal naar de Waterweg of Maasvlakte gaan als er iets bijzonders is te zien, was het afgelopen vrijdag stil op de Landtong met uitzicht op twee grote LNG tankers die afmeerde bij de LNG Terminal op de Maasvlakte.

Lees meer: Het lijkt allemaal zo normaal...

Een schip dat niet iedere dag voorbij ziet varen met kranen aan boord die wel 127 meter hoog zijn. Een stukje vakmanschap en natuurlijk de juiste balans in het schip weten te houden. De haven autoriteiten hadden wel wat extra eisen om het schip naar binnen te laten komen. Zo moesten er 4 sleepboten vanaf de mondig van het Calandkanaal het schip begeleiden, twee loodsen aan boord zijn, waren er eisen gesteld aan het zicht, 1500 meter, de windkracht 4 bft (7.5 m/s) en mocht de Zhen Hua 25 alleen bij daglicht naar de bestemming Prinses Amaliahaven varen.

Lees meer: Zhen Hua 25 met kranen aan boord tot 127 meter hoog.....

Rotterdam was er weer voor uitgelopen en op de route naar de Maasvlakte waren er verkeersregelaars nodig om alles in goede banen te leiden. Het grootste containerschip van de wereld, Maersk Mc-Kinney Møller liep voor de eerste keer de haven van Rotterdam binnen. Een kolos van 399 meter lang en een breedte van 59 meter.

Lees meer: Groot, groter, grootst