In Rotterdam komen per jaar zo’n 30 000 zeeschepen binnen. En dan hebben we het nog niet eens over de binnenvaart waar er ook nog eens 100 000 van naar Rotterdam komen. Nu komen ze niet allemaal langs Rozenburg, maar er is genoeg te zien tijdens een wandel- of fietstochtje langs het Scheur. Zoals onlangs toen de Oceanic voorbij kwam, toch wel een beetje bijzonder of gewoon een offshore bootje.

Lees meer: Oceanic heeft twee maanzwembaden

    Bijna geen voorstelling van te maken als je het niet gezien hebt. Maar langer dan de Eiffeltoren of het Empire State Building hoog zijn en 23.756 Teu aan bord. De grootste was weer eens in Rotterdam. We zijn wel wat gewend in deze regio, maar toch trok de MSC Gulsun veel bekijks toen zij vanmorgen voor de eerste keer de Rotterdamse haven aandeed.

Lees meer: Vier voetbalvelden lang

Rotterdam is een belangrijke schakel in de staalindustrie van Europa en in het bijzonder voor Duitsland. Natuurlijk is Rotterdam bij uitstek een haven waar ’s werelds grootste bulkcarriers kunnen aanmeren elk uur van de dag. Geen last van sluizen of getijde en voor de grootste schepen toegankelijk. Jarenlang was de Berge Stahl de grootste ter wereld als het ging om een ijzererts bulk carrier, die in 30 jaar tijd bijna negentig miljoen ton IJzererts vervoerde tussen Noord- Brazilië en Rotterdam. Overigens was er voor de Berge Stahl wel een advies van weer en gunstig getij nodig om op de Noordzee de Eurogeul in te mogen varen.

Lees meer: Met een paar bakken ijzererts naar Duitsland 24 uur per dag 365 dagen per jaar

Rozenburg is voor sommige het walhalla, voor andere een plaats waar je hooguit even tijdelijk komt wonen maar als het kan snel voorbij rijdt. Feit is dat er veel veranderd is in en rondom Rozenburg, en van het dorp en de diverse buurtschappen niets meer over is dan nostalgie voor de wat oudere Rozenburgers die de goede oude tijden, als die er waren, nog hebben meegemaakt. Voor de mensen die er in de jaren 60/70 kwamen wonen het ‘Groene Hart van de Botlek en Europoort’. Een dorp dat de laatste 50 jaar is gegroeid van +/- 3500 inwoners naar +/- 13000 inwoners Rozenburg is inmiddels een deeltje van Rotterdam en uniek of niet een stukje Rotterdam zonder stoplichten.

Lees meer: Zware hoge dijken beschermen Rozenburg

Gebruikte we de molens in vroegere jaren vooral voor het malen van granen en het droogpompen van de polders, is het de laatste jaren meer en meer om energie te winnen. De wind krijgen we kosteloos en vooral in ons landje is het maar weinig echt windstil. Op de landtong van Rozenburg staan een paar kolossale exemplaren waar mee energie wordt opgewekt. Die windmolens zijn aan vervanging toe. De nieuwe windturbines zullen nog groter en hoger worden om nog meer energie op te wekken.

Lees meer: We blijven een landje van molens

Meestal als er weer eens wordt aangekondigd dat er een groot schip voorbij komt is het camera showtime op de Rozenburgse Boulevard en de Landtong. Maar de Seajacks Scylla is heel stilletjes naar de Waalhaven gevaren waar het schip al weer een paar weken op haar poten staat. Het schip is begin dit jaar in de vaart gekomen voor hoofdzakelijk werkzaamheden in de windmolen industrie op de Noordzee.

Lees meer: Het grootste offshore wind installatieschip

Voor de Rozenburgers inmiddels alweer gewoon als 's avonds tussen 18:00 en 20:00 uur er kolossale cruiseschepen voorbij varen. Vaak ter hoogte van de veerpont even op de scheepshoorn blazen. De ene nog mooier dan de andere en bij cruiseschepen is vooral het motto groot, groter, grootst. Waren het vroeger grote schepen, zijn het tegenwoordig drijvende flatgebouwen of kleine dorpen die voorbijvaren. Zoals afgelopen dinsdag de Harmony of the Seas, op dit moment het grootste cruiseschip ter wereld.

Lees meer: Rotterdam een echte cruisehaven

Nog nooit eerder was de Happy Star van BigLift Shipping in Rotterdam. Dinsdag arriveerde het imposante schip met een mogelijk nog imposantere lading in Rotterdam en passeerde Rozenburg. Aan boord van de Happy Star 22 sleepboten die elders in de wereld (Azië) zijn gebouwd. Bij Damen Shipyards worden ze opgepoetst of afgebouwd en zijn voor een deel al verkocht. De deklading was zichtbaar +/- 12 sleepboten en in het ruim van de Happy Star lag de rest. De Happy Star kan het tussendek met de twee eigenkranen verwijderen. Ook de gehele lading aan sleepboten is met die twee eigen kranen geladen.

Lees meer: Happy Star in Rotterdam

Vanmorgen vroeg zijn er weer 3 reuze kranen in de Europoort gearriveerd. Voor het publiek wat aan de vroege kant. Na een dagje voor de kust van Zeeland te hebben rondgedobberd kreeg de kapitein van de Zhen Hua 27 gisterenavond, maandag 15 juni 2015, het sein om naar de Europahaven door te varen. Daar kwam het schip met 5 gigantische kranen aan boord waarvan er 3 voor de ECT zijn bestemd, vanmorgen om 5 uur aan. We kregen de hulp van fotograaf Joeri Luesing. De hoogte van het gevaarte is van de kiel van het schip tot aan top van de aanboord zijnde kranen is 102.273 meter.

Lees meer: Nieuwe reuzen voor de ECT

De drijvende opslag FPSO, Schiehallion, kwam in juni 2014 naar Rotterdam. Toen nog in bezit van BP en had jaren dienst gedaan in de Noord-Atlantische Oceaan. Weken lang werd het vuilwater afgevoerd naar de Moerdijk waar het werd behandeld, en lag het schip voor dat doel in het Calandkanaal. Vervolgens zijn er ook bij Keppel Verlome nog de nodige onderhoudswerkzaamheden verricht. De plannen, van BP, zijn nog eens gericht op de komende 20 jaar en daar paste de Schiehallion niet meer in. Een nieuwe FPSO gaat BP’s bestaande Schiehallion-FPSO vervangen om de resterende koolwaterstofreservoirs (olie en gas) van de Schiehallion- en Loyal Fields-velden te exploiteren. Deze velden liggen zo’n 130 kilometer ten westen van Shetland eilanden. Maar naar de sloop gaat De Schiehellion, die inmiddels Armada Intrepid heet, zeker niet.

Lees meer: Selammat Jalan Ke Indonesia.

Een indrukwekkend staaltje van vakmanschap afgelopen vrijdag in het Calandkanaal bij Rozenburg, een stukje Hollands Glorie wat zijn weerga niet kent. Het stukje Calandkanaal bij ligplaats 5330 bij de Offshore facility moest voor deze operatie speciaal worden uitgebaggerd tot een diepte van 24 meter. Op het grootste half afzinkbare zware ladingschip ter wereld werd de FPSO Armada Interpid aan dek gezet. Een Schip, zonder motor, met een lengte van 245 meter en een breedte van 45 meter en met een gewicht van 60.000 ton.

Lees meer: Een stukje Holands Glorie met Dockwise Vanguard