Afgelopen zondag kwam, na een reis van 59 dagen, de HUA HAI LONG het Calandkanaal in varen. Aan dek van het half afzinkbare schip, het Jock Up Rig 'Ensco 121' een boorplatform wat in de Noordzee en voor de Deense kust naar olie zal gaan boren. De Ensco 121 is in Singapore gebouwd bij de Keppel Fels werf. Voor het aan de werkzaamheden in de Noordzee en het Deens Continentaal plat kan beginnen zal de Ensco 121 worden afgebouwd bij de Keppel Verolme werf in de Botlek.
We zijn er aan gewend
In de werkhaven 2 bij de Verolme werf, waar de Ensco 121 verder zal worden afgebouwd, kan een dergelijk boorplatform niet worden gelost. Daarvoor is het Calandkanaal een prima plek en was er voor de Rozenburgers op de Landtong weer wat te zien. Heel veel bekijks leverde dit spektakel overigens niet op, we zijn er aan gewend geraakt. Het waren dan ook meer buitenlandse auto die stopte om het indrukwekkende schouwspel te bekijken. Een boorplatform aan dek van een schip met eigenlijk best wel behoorlijke afmetingen. Als je kijkt naar de lengte van de drie poten elk 540 feet lang, een snelle omrekensom zegt misschien meer, bijna 165 meter. En dat gewoon aan dek van een schip varend over de wereldzeeën. Natuurlijk met het zwaartepunt zo laag mogelijk. Maar toch een imposant gevaarte. Afgelopen vrijdag, 21 maart 2014, werd het boorplatform na het verwijderen van de zeevasten, het ballasten en afzinken van de HUA HAI LONG van het Heavy lift vessel afgehaald. Een nauwkeurig karweitje. Het transport werd uitgevoerd door Offshore Marine Contractors B.V in samenwerking met Smit Towage. Inmiddels ligt het boorplatform bij de Keppel Verolme werf voor verdere afbouw. En van een schip dat half onderwater verdwijnt, zoals de HUA HAI LONG, kijken we allang niet meer van op. De Landtong is niet alleen een stukje mooie natuur en een locatie waar diverse sporten kunnen worden bedreven. Maar ook een stukje mooie en imposante industrie en scheepvaart, ook al zijn we er aan gewend geraakt.