Afgelopen weekend was, het grootste kraanschip ter wereld, de Thialf in Rotterdam. Het was een kortstondig bezoek en voor de Rozenburgers weer een vertrouwd gezicht, ten minste als dat al was opgevallen. Immers het is wel eens drukker op de plaats waar de Thialf, in het Calandkanaal, lag afgemeerd. Wat de missie in het Calandkanaal precies was, weten we niet. Deze gigant kan heel goed op zee worden bevoorraad dus zal dat de reden zeker niet zijn geweest.
Na een verblijf van enkele dagen vertrok de Thialf weer naar zee voor werkzaamheden aan het project Helwin Beta. De Heerema groep heeft in Vlissingen een jacket gebouwd waar later een Omvormerstation moet worden opgezet. Het station zal +/- 85 kilometer uit de Noord Duitse kust worden geplaatst.
De Thialf
De Thialf is het grootste kraanschip ter wereld. Het schip werd in 1985 gebouwd in Japen en door J. Ray McDermott in de vaart genomen onder de naam DB-102. In 1997 werd het schip overgenomen door Heerema Marine Contractors Nederland B.V. Het half-afzinkbaar kraanschip (SSCV) bestaat uit twee pontons met elk vier kolommen waarop twee reusachtige kranen zijn geplaatst. Aan boord is accommodatie voor maximaal 742 personen. In diep water kan de Thiaf in positie gehouden worden door middel van het klasse III Dynamic Positioning-systeem die zes 5500 kW intrekbare azimuth schroeven aansturen. In ondiep water kan gebruik gemaakt worden van 12 Flipper Delta ankers van 22,5 ton. Ook in het Calandkanaal lag het schip goed verankerd en had er 12 uur voor nodig om van vast tot het sein gereed voor vertrek (ontmeren) te kunnen geven. Bij vertrek moesten er 2 loodsen op de Thialf zijn en 1 op de sleepboot Kolga die de Thialf naar de plaats van bestemming zou brengen. De loodsen van de Thialf werden met een helikopter van boord gehaald. De Thialf moest voor vertrek ook nog even gedraaid worden in het Calandkanaal en had de assistentie van vier havensleepboten, waarvan de laatste twee pas bijna op zee werden losgemaakt.
De kranen aan boord zijn van de Thialf hebben een totale hijscapaciteit van 14.200 ton. Dat zijn meer dan 350 beladen vrachtauto's, die de gigant drijvend op zee in één keer optilt.
Heerema gaat voor wind
Net als in Nederland is windenergie ook in Duitsland het toverwoord. Zeker in Noord-Duitsland waar voor de kust gigantische windmolenparken worden gebouwd. De komende jaren wil de Duitse regering 13.000 megawatt aan stroom op zee gaan oogsten. 11.000 megawatt moet van Noordzeewind komen. Daarvoor moeten zo'n 1500 tot 2200 windmolens worden gebouwd. En die stroom moet weer aan land worden gebracht. Heerema is in dat project een grote speler. In Vlissingen is er, op één van de fabricage faciliteiten een jacket gebouwd voor het HVDC (High Voltage Direct Current) dek. Een soort stopcontact waar de opgewekte energie naar toe wordt gebracht. Het wordt dan omgezet van wissel naar gelijkstroom. Gelijkstroom kan makkelijker en met minder verlies via de bijna 100 kilometer kabels naar land worden gebracht. Daar moet de gelijkstroom weer worden omgezet in wisselstroom. En de Thialf gaat het onderstel van deze gigantische omvormer plaatsen. Het Kraanschip is inmiddels op de plaats van bestemming. Het jacket is op 11 april naar het Duitse deel van de Noordzee vertrokken.