Op 13 juni zorgt de wielerronde van Rozenburg weer voor sportspektakel in ons dorp. Maar naast de sport is er ook van alles te beleven. Zo is er een braderie, kermis, een autoshow -Rozenburg on Wheels- en er treden dansgroepen op. Bovendien is er overal gezellige muziek. En natuurlijk ontbreekt het RozenMud Dweilfestival niet. In de avonduren wordt de dag afgesloten met een Megashow met de coverband Act on De-mand. Maar natuurlijk staat de fiets centraal op deze hopelijk met zonovergoten dag op 13 juni.

Lees meer: Wielerronde van Rozenburg

In de afgelopen tien jaar is het genezingspercentage van kinderkanker gestegen van 70 naar 75 procent. Alle specialisten zijn het erover eens: er kan nog veel meer winst geboekt worden! KiKa streeft naar 95 procent genezing van alle kinderen met kanker in 2025. Door steeds betere behandelingen krijgen de kinderen bovendien minder last van bijwerkingen en gevolgen. Daar is natuurlijk geld voor nodig! Marathonloper en voetbalscheidsrechter Erik de Winter zet zich in voor dit doel en zal ook aan de start staan van de Marathon van Londen.

Lees meer: Scholen de Rozenhorst en de Rank zetten zich in voor Kika

Het heeft best wel wat voeten in aarde gehad, maar uiteindelijk is de bouw van het nieuwe Multi Functioneel Centrum De Rozenburcht nu officieel begonnen. Met behulp van een oud-Hollandse heistelling ging symbolisch de eerste paal de grond in. Aan de touwen diverse belanghebbende, naamgevers en mensen die dit project allemaal hebben mogelijk gemaakt.

Lees meer: Eerste paal voor De Rozenburcht

De wat oudere Rozenburgers weten het natuurlijk nog wel ergens midden in een weiland werd een brug gebouwd, en het water kwam pas later. Best wel indrukwekkend en ingenieus voor die tijd. We praten over de jaren 'zestig' toch alweer een poosje geleden. Inmiddels is de brug bijna aan zijn pensioen toe (technische levensduur) in 2020. En intussen uitgegroeid tot een bottleneck in de kruising van het spoor- en scheepvaart verkeer. Beide zullen in de toekomst niet afnemen maar toenemen, en het capaciteitsknelpunt is ook nog eens een knelpunt met risico's zo bleek op 18 juni 1995 toen het zeeschip Hual Trident de Calandbrug ramde en het toen enkele spoor maar net gespaard bleef. Er moest dus iets gebeuren, niet alleen voor nu maar zeker ook naar de toekomst toe.

Lees meer: Het spoor verdwijnt maar de Calandbrug zal vaker open moeten in de toekomst

Het was een geniaal plan dat Pieter Caland omstreeks 1860 indiende, nadat hij studies had gemaakt van de rivier mondingen de Clyde in Schotland en de Seine en de Rhone in Frankrijk. De Rotterdamse haven moest beter bereikbaar worden voor de schepen en vooral naar de toekomst toe voor grotere schepen. Ter hoogte van Naaldwijk een doorgraving maken recht door naar Hoek van Holland.

Lees meer: Moeder natuur liet Pieter Caland in de steek

Met de bouw van de Botlekbrug veranderd er veel voor Rozenburg. Eigenlijk is het in de rijke historie van Rozenburg een belangrijk jaar, 1955. Om precies te zijn 29 juni. Op die dag was het de burgemeester van Rotterdam, G.E. van Walsum, die de brug open stelde voor trein- en wegverkeer. Ook het graven van de Botlekhavens was in die jaren in volle gang en de industrie deed zijn intrede in het zo rustige Rozenburg waar de land- en tuinbouw steeds vaker plaats moest maken voor de wereldhaven van Rotterdam.

Lees meer: Rozenburg planologische blunder

Volgens de geschiedenisboekjes waren vader en zoon Bisdommer de eerste bewoners van Rozenburg. In de 16e eeuw begon men aan het indijken van de zandplaten Langeplaat, Ruigeplaat en Bosseplaat. De zandplaten waren ontstaan in de monding van de Maas. Vader en zoon Bisdommer hadden de platen gepacht om er vogels te vangen.

Lees meer: Vader en zoon Bisdommer de eerste bewoners van Rozenburg