Alweer een poosje terug dat er brand uitbrak op de Fremantle Highway ter hoogte van het Wadeneiland Ameland. Het autoschip was op weg vanuit Bremerhaven in Duitsland, met een tussenstop in Egypte, naar Singapore. De brand ontstond op het moment dat het schip zich op een drukke vaarroute bevond. Nadat reddingswerkers een sleepverbinding hadden gemaakt met het verlaten schip, werd de Fremantle Hihgway door Smit Salvage en Multraship naar een veiliger plek buiten de vaarroute gesleept.
Het blussen verliep niet probleemloos doordat het vele bluswater het schip instabiel maakte en de mogelijkheid om bij de vuurhaard te komen werd bemoeilijkt doordat dergelijke schepen weinig openingen in de romp hebben om een brand succesvol te kunnen blussen. Uiteindelijk is het gelukt de brand te blussen/uitlaten branden en via de Eemshaven in Noord-Groningen, waar het schip werd geïnspecteerd en een deel van de lading werd gelost, kon het schip uiteindelijk naar Rotterdam worden gesleept. In Rotterdam werd de overgebleven lading verwijderd en de bovenbouw, op de werf van Damen Verolme Rotterdam, gesloopt.
Een deel van het schip werd niet als verloren beschouwd. De onderdekken en de machinekamer waren nog intact en hadden de brand doorstaan. De Fremantle Highway werd lange tijd gezien als een berg schroot en afval dat niet vervoerd mocht worden, althans niet buiten Europa. De gevaren voor een verdere milieuramp waren kennelijk te groot. Toch heeft het Nederlandse bedrijf Koole Contractors, specialisten in het bergen van schepen en het verwijderen van lading, het schip, naar verluidt voor een symbolist bedrag, gekocht. Koole heeft het schip ook weer kunnen verkopen. De nieuwe eigenaar van de Floor, is de Qingshan Shipyard Group, die het schip op een reparatiewerf in Xiamen gaat afbouwen. ILT (inspectie leefomgeving en transport) wilde aanvankelijk niet meewerken (lees vergunning verlenen voor transport) aan een verkoop, partijen zijn uiteindelijk tot elkaar gekomen en is de Floor, zoals het schip nu heet, op transport naar China. Noem het toch maar een stukje Hollands Glorie. Voor het transport is de Boka Vanguard ingehuurd om de Floor in +/- 55 dagen naar China te brengen waar het weer als een volwaardig autoschip zal worden omgebouwd. Normaal duurt de bouw van een dergelijk schip enkele jaren. De Chinese werf denkt nu na een jaartje het schip weer in de vaart te kunnen krijgen.
Boka Vanguard
De Fremantle Highway, oftewel Floor, wordt niet naar China gesleept, maar getransporteerd aan boord van de Boka Vanguard. Een half afzinkbaar transportschip van Boskalis. Een oude bekende in het Calandkanaal. Eerder was het schip al in Nederland onder de naam Dockwise Vanguard. In die tijd was het van de rederij Dockyard Shipping B.V. een rederij ontstaan door het samengaan van Wijsmuller Transport en Dock Express Shipping. Sinds 2013 is Boskalis de eigenaar en heeft de naam Dockwise in de loop der jaren laten vervallen en ook de kleuren van het schip aangepast. Met het vertrek uit Rotterdam weer een stukje, wat we toch wel mogen noemen ‘Hollands Glorie’ afgerond.
25 juli 2023: Eerste melding van brand bij de kustwacht in Den Helder, bemanning van boord gehaald met reddingsboten en helikopters, sommigen sprongen in zee.
Reddingsplan: Bergingsmaatschappijen Multraship en Smit Salvage maken een reddingsplan en bewaking aan boord, in overleg met Kustwacht en Rijkswaterstaat
3 augustus 2023: Schip naar de Eemshaven gesleept met aan boord bergingsmedewerkers van Multraship en Smit Salvage. Helikopers paraat om deze bergingsmedewerkers van boord te halen bij een onvoorziene noodsituatie.
21 september 2023: Op weg van de Eemshaven naar Rotterdam.
23 september 2023: Aankomst bij Damen Shipyards in de Botlek Rotterdam.
15 oktober 2024: Laden Floor (Fremantle Highway) aan boord van de Boka Vanguard.
18 oktober 2024: Vertrek naar China.
Bron: Kustwacht Den Helder, Boskalis, Port of Rotterdam.