Het zal ongetwijfeld weer druk worden op de Maasvlakte 2 waar het mammoethefschip Pieter Schelte wordt verwacht. De Pieter Schelte is een schip dat gebouwd is om een afgedankte boorplatform in zijn geheel te kunnen oppakken en afvoeren. Het schip heeft gigantische afmetingen ter grootte van 6 voetbalvelden, 382m lang en de breedte is 124 meter. Het schip dat in Zuid-Korea is gebouwd zal in Rotterdam verder worden afgebouwd.

In de Aexiahaven, die voor deze gelegenheid speciaal is uitgebaggerd, zal vol komen te liggen met pontons en andere werkschepen. Een scheepswerf op het water de komende 5 maanden. De complete hijsinstallatie zal worden gemonteerd en er zullen op de Noordzee de nodige proeven worden uitgevoerd met een speciaal gebouwd platvorm dat diverse keren geplaatst en ontmanteld zal worden.

Het bedrijf Allseas van ir. Edward Heerema kwam in de jaren tachtig al met een concept, toen er heel veel platforms werden neergezet en die ooit weer zouden moeten worden verwijderd. Het bedrijf waar zijn vader oprichter van was, Heerema, en met grote kraanschepen werk zoals de Balder, de Thialf en de Hermod, zijn deze giganten toch in hun hijscapaciteit beperkt. De Thialf kan 14.200 ton tillen en de Pieter Schelte kan 48.000 ton tillen, bijna 3 1/2 keer zoveel. Later moet op het achterschip van de Pieter Schelte een installatie worden gemonteerd die gelijk de onderwater constructie kan demonteren en afvoeren. Als het schip is afgezonken heeft het een waterverplaatsing van 1 miljoen ton water. Er kunnen 571 mensen aan boord werken en wonen. Het schip kost ongeveer 2.4 miljard euro. De eerste opdrachten zijn reeds binnen en het is de Engelse dochter van de Koninklijke Shell die drie oude platforms op het Brentveld gaat verwijderen en afvoeren. De waterdiepte per plaatse is 140 meter. In 2016 moet wordt begonnen met het verwijderen van het eerste platform. De bovenbouw van de platforms wegen tussen de 16.000 en 30.000 ton. Ruim binnen het hijsvermogen van de Pieter Schelte.

Een U-vormig schip met twee boegdelen.

Er is lang op de tekentafel geconstrueerd om het altijd bewegende schip een stabiliteit te geven waardoor het bovendeel van een booreiland vast kan worden gemaakt. De bewegingen van het schip moeten dus in de hijsinstallatie worden gecompenseerd. Dat gebeurd door de hydraulisch aangestuurde hefbalken. Als het bewegen van het schip volledig is gecompenseerd kunnen de grijpers de constructie omklemmen. Mocht de Pieter Schelte niet het hele jaar werk hebben om platforms te ontmantelen kan het ook worden ingezet voor het aanleggen van pijpleidingen op grote diepte. Ook daar heeft Allseas al een opdracht maar die leidingen kunnen ook met de pijpenliggers uit de vloot van Allseas zoals de Solitaire worden gelegd. Waarschijnlijk zal het schip ook zijn eigenmarkt creëren althans dat is te hopen want hoe verdien je 2.4 miljard euro terug?

 

Foto's: Met dank aan Allseas