In de rubriek 'De drijvende kracht achter .....' praten we dit keer met Arjan Schouten de teambaas van het team, AS Racing, waar de Rozenburger John Mooiman dit seizoen voor rijdt. Arjan Schouten was jaren lang zelf actief in de motorracesport en miste, nadat hij met de wedstrijden gestopt was, de ronkende motoren. Vorig seizoen voorzichtig begonnen met het ondersteunen van John Mooiman en begeleiden bij de wedstrijden. Dit jaar in de stal van AS Racing drie rijders waar naast John Mooiman ook Nederlands Kampioen bij de SuperMoto 2014 Renzo van der Hoek en het talent en broertje van Renzo, Bryan van der Hoek zullen rijden. Arjan Schouten woont in de kop van Noord-Holland en zijn rijders in Rozenburg en Hoogvliet, tijd om eens te vragen aan de teambaas of dat geen probleem is.

 

Is de afstand tussen Noord-Holland en Rozenburg niet te groot en functioneert dat wel?

" Ja, hoe functioneert het. Eigenlijk gaat dat prima we hebben veel contact over de app en mail en er worden ook de nodige telefoontjes gepleegd. En wat is tegenwoordig anderhalf uur met de auto? We zijn wel wat gewend!!!"

Hoe zijn de jongens bij jou terecht gekomen?

"Na 24 jaar motorcross en de nodige blessures had ik het wel gezien in de cross, maar ik kon het niet los laten en besloot om bij Marcel van Drunen een training te volgen op de supermoto school. Dat beviel erg goed en besloten om het te gaan proberen en met Marcel van Drunen naar Spanje te gaan. Een weekje trainen

en daar ook de eerste wedstrijd te rijden in de supermoto. Daar ontmoete ik John Mooiman en dat klikte meteen na eerst twee seizoenen zelf te hebben gereden was John opzoek naar een ander team en na overleg met mijn vrouw Roelie besloten we om een eigen team op te zetten en om John te vragen of hij voor AS Racing wilde komen rijden en dat wilde hij wel. Na een super goede start van 2014 in Lelystad haalde John een 3e plek in het dag klassement en gingen we vol goede moet naar de 2e wedstrijd. Maar daar ging het mis John had veel last van een opspelende polsblessure en een lekke band in de eerste race, de druk om te presteren in de tweede race was voor hem te groot. Die druk is helaas niet meer overgegaan in de wedstrijden daarna, mede doordat hij ook veel hinder bleef houden van zijn pols in goed overleg besloten om na de zomerstop niet meer terug te komen in de wedstrijden en de pols te laten opereren.

Aan het einde van het vorige seizoen kwam ik in contact met de vader van Renzo en Bryan van der Hoek en vroeg ik wat zij gingen doen in het nieuwe seizoen. Ze wilde niet langer verder met het team waarin ze reden. Na een aantal gesprekken hebben we de handen ineen geslagen en is AS Racing gegroeid naar 3 rijders.

Ook hebben we Johan Janssen binnen het team gehaald, Johan gaat helpen in de begeleiding van de rijders en zal ook als monteur bijspringen. Voor John (Mooiman red.) is het wel goed dat hij twee teammaten naast zich krijgt. We zijn volop gaan trainen en inmiddels twee weekenden naar Spa-Francorchamps geweest. Ook een weekend naar Frankrijk en een paar keer getraind op harde crosscircuits, de trainingen zijn volgens plan verlopen en we hebben goede vooruitgang geboekt. De samenwerking gaat erg goed in het team en de rijders kunnen goed met elkaar overweg."

Vertel eens wat over de coureurs

" John is een druk gedreven mannetje en moet je een beetje op de rem houden. Hij is goed in staat om vooraan mee te doen in de nationale klasse waar hij in uit gaat komen, en dat gaat ook zeker goed komen !!!

Renzo is juist het tegenovergestelde hij is erg rustig maar ook een zeer gedreven persoon, Renzo moet je juist een doel geven en dan gaat hij er vol tegenaan om het te bereiken!!! Als het bij hem allemaal goed gaat wil ik proberen om aan het einde van het seizoen nog een EK wedstrijd te rijden met Renzo. En dan hebben we onze jongste rijder Bryan hij zit qua karakter tussen de andere rijders in en gaat voor zijn eerste seizoen ook in de nationale klasse rijden en heeft in de voorbereiding al mooie dingen laten zien en laat zien dat hij ook erg graag wil presteren."

Je was zelf ook niet de minste hoe zag je eigen carrière er uit wat waren je hoogte en diepte punten.

Ik ben begonnen op een 50cc italjet op club niveau en heb daarna 85 cc,125 cc jeugd en junioren gereden bij de KNMV. Daar heb ik mooie resultaten behaald en kan ik terug kijken op een mooie tijd. In 1999 ben in gestopt bij de KNMV en ben ik op club niveau dmx wedstrijden gaan rijden en ook daar heb ik een mooie tijd gehad. De laatste jaren heb ik supermoto gereden en ook daar heb ik het erg naar men zin gehad maar het was gewoon tijd om zelf te stoppen en nu probeer ik de rijders van ons team verder te helpen.

En ja wat zijn hoogte en diepte punten, een overwinning is een mooie herinnering en een blessure is nooit leuk, maar wat voor mij belangrijk was is dat ik er plezier in heb en zolang ik dat heb is het voor mij goed !!!"

Het seizoen staat voor de deur, tevreden over de voorbereiding?

"De voorbereiding is erg goed verlopen en ik ga er vanuit dat we deze vooruitgang kunnen vasthouden!!! We hebben een hoop lol binnen het team en dat vind ik het belangrijkste, als er lol is komen de resultaten vanzelf.

We zijn klaar voor het nieuwe seizoen."